De repulsie van Malevich

Black Square
Black Square

In 1915 liet Malevich dit kunstwerk, samen met tientallen andere, tentoonstellen in Sint Petersburg onder de noemer ‘0.10’. Malevich voerde een stroming aan die Suprematisme genoemd wordt, het karakter van deze was, in tegenstelling tot het Constructivisme, niet-utilaristisch. Het diende geen sociaal of politiek doel, de kunstenaars die de Suprematistische stijl bezigden vonden dat kunst een autonoom object was. Dit wordt ook wel l’art pour l’art genoemd.

Suprematisme en de gezichtsloosheid van de wereld
“All past and recent painting before Suprematism (as sculpture, verbal art, music) has been subjugated by the shapes of nature, waiting to be liberated, to speak its own language, independent of reason, common sense, logic, philosophy, psychology, laws of causality, and technological changes.” (1)
Dit citaat is afkomstig uit het boek ‘From Cubism to Suprematism’ dat Malevich voor het eerst uitbracht op de 0.10 expositie. Dit boek kan worden beschouwd als het manifest van het Suprematisme. Het breekt met al het oude en vervangt het met een pure focus op vorm en kleur (en de meest ultieme vorm was het vierkant!). Voor Malevich betekende dit dat de gewoonte van ons bewustzijn om in afbeeldingen alleen maar landschappen, madonna’s of schaamteloze Venus beelden te zien afgedankt werd, om een bewustzijn te creeëren waarin het mogelijk was een puur en levend kunstwerk te aanschouwen. (1)
Daarom maakte hij geen gebruik van kopieën van de werkelijkheid, maar richtte hij zich op non-objectieve vormen.

Publieke reactie
“With the exhibition Malevich declared: “Suprematism is the beginning of a new civilization.” However, reviews were crushing: “Everything is dry and monotonous, without art and without individuality,” said B. Lopatin in Day.” (2)
Uit het hierbovenstaande citaat blijkt dat de critici geen fan van Malevich waren, ook het gewone volk was geshockeerd. Maar waarom wordt een kunstenaar die zo iets nieuws creeërde niet geaccepteerd?

Om die vraag te beantwoorden is het nodig dat we kijken naar de samenleving en de wijze waarop deze samenleving gezien wordt. In deze context zouden we de maatschappij als machine of klok kunnen bekijken en de individuen als rad en gelijktijdig als klokkenmaker.
“The history of watch technology is a history of eliminating, one by one, each untidy imperfection, each possible source of disturbance, and each symptom of change… immune from the vagaries of matter, the imperfections of the world” (James Gleick – Faster)

In de kunst en de werkwijze van Malevich komt duidelijk naar voren dat het iets wil veranderen, geen perfecte kopie van de werkelijkheid wil zijn. En er is een duidelijk kunstwerk aan te duiden als ‘possible source of disturbance’: de ‘opvolger’ van de ‘Black square’.
Red Square
Red Square
De ‘Red square’ staat namelijk voor symbool voor het signaal van de revolutie. (Malevich maakte een trio vierkanten die verwant zijn met elkaar, het zwarte vierkant stond voor de nieuwe mogelijkheden van creatie, het rode vierkant voor de revolutie, om daarna het witte vierkant te tonen wat de pure beweging is)

Desondanks denk ik niet dat we medelijden met Malevich moeten hebben, hij wist welke rol hij zou gaan spelen in de geschiedenis:
“Als er een vernieuwer uit eigen kring opstaat kan de geschiedenis diens tijdgenoten niet waarschuwen hem niet uit te lachen.” – Kazimir Malevich (3)

Bronnen:
(1)
Malevich, K (1915) From Cubism and Futurism to Suprematism: The New Realism in painting
via Art of the 20th Century, ed. by Jean-Louis Ferrier and Yann Le Pichon, 1999
(2)
Liukkonen, P & Pesonen, A (2008) Kazimir Malevich (1878-1935)
Gevonden op 18-9-2012, op,
http://www.kirjasto.sci.fi/malevich.htm
(3)
Documentaire over Malevich
Gevonden op 21-9-2012, op,

Nakov, A (2007) Malevich, painting the absolute
Gevonden op 18-9-2012, op,
http://www.andrei-nakov.org/blog/wp-content/2010/11/Nakov-KM-2010.pdf

Voor meer schilderijen over vierkanten verwijs ik U naar:
Josef Albers – Homage to the square

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s