Popova en Stepanova, twee industriele ontwerpers.

Over het constructivisme:(2) en (3)
Een stroming in 1913 in Rusland ontstaan door samenwerking van Tatlin en Rodchenko. De kunst zou de vormen en processen van de moderne technologie moeten nabootsen.  Abstracte vormen werden gebruikt om structuren te creëren die deden denken aan machinetechnologie. Hoewel het ‘zuivere’ constructivisme slechts gedurende de eerste jaren van de revolutie in Rusland populair was werd het in 1920 verboden door het Sovjetregime. Als reden werd gegeven dat het niet bij het volk aansloeg en dat het tegen het algemeen belang in ging. Al in 1922 was er nog nauwelijks iets over van het constructivisme. Wel leeft het nog steeds, in Bauhaus en De Stijl.
Varvara Stepanova (1894) en Liubov Popova (1889), twee Russische kunstenaars, die weinig moeite hadden zich na de Revolutie aan te passen aan de nieuwe orde: niet “kunst voor de kunst” maar “kunst voor het volk” was het nieuwe parool. Wie waren deze twee vrouwen, of : waar waren ze mee bezig? Beiden geboren in de negentiende eeuw, waren enthousiaste vertegenwoordigers van de constructivistische stroming die zich meer richtte naar Tatlin dan naar het suprematisme van Malewitch. Zij werkten ook met passer en lineaal.
Wat gebeurde er in de herfst van 1923? Wel, zij werden uitgenodigd te komen werken voor de Eerste Staats Katoen Printerij. Popova ging zeer enthousiast, dag en nacht, tekenen voor de katoen fabriek. Zij en haar collega Stepanova waren de enige Constructivisten die hun producten voor dagelijks gebruik in massaproduktie zagen. Bij de mannen was dat op dat moment nog niet gelukt. (Later wel: Tatlin ontwierp potten en pannen en Aleksander Rodchenko, de levenspartner van Stepanova, maakte voor de Staats Landbouw Organisatie advertenties voor koekjes). Bovendien en vooral ook: beide vrouwen waren in de gelegenheid een bijdrage te leveren aan het ontwerpen van lichte, efficiënte kleding voor vrouwen. Zij behoorden zou je kunnen zeggen tot de eerste feministen generatie. Ook stelden zij een soort memo op met voorwaarden. Hierin vroegen zij bij voorbeeld: 1.participatie in de productie secties met stemrecht,over productie plannen, productie modellen,ontwerp tekeningen. 2.participatie in het chemisch laboratorium om het kleuren proces te bekijken. 3; de productie van ontwerpen voor geblokdrukte materialen volgens hun eisen en voorstellen. 4. Contact met naaisters, modeateliers en tijdschriften. 5. Werk aangaande het promoten van hun fabrieksproducten in de pers. Spijtig was dat Popova dit werk maar een half jaar heeft kunnen doen, want in Mei 1924 is zij plotseling aan een koorts overleden op vijfendertig jarige leeftijd. Het is bijna onvoorstelbaar dat zij zoveel in zo korte tijd heeft volbracht.(1)

 
Bronnen:
1. Christina Kiaer. “Imagine No Possessions…”
2. kunstkijker.thinkquest.nl
3. ismes.blogse.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s