Sretensky Boulervard -een groep kunstenaars

Op de Engelstalige site van het openbaar vervoer in Moskou kon je een jaar geleden lezen over het prachtige resultaat van het opknappen van metrohalte “Sretensky Boulevard”. Een grote groep journalisten dromt samen om te zien hoe men deze “vestibule”van het station heeft vormgegeven. (Site “Transport of Moscow”) Naast het feit dat veel reizigers via dit station reizen in de open en kunstzinnige sfeer van het nieuwe station is er nog een andere connotatie met Sretensky Boulevard en kunst. De naam van deze straat en gelijknamige station duidt namelijk ook een groep kunstenaars aan die ontstond eind jaren 60 (The Legacy Project, New York, NY). De groep kunstenaars deelt niet zozeer de soort kunst als wel hun straat (en soms hun huis) en bepaalde gemeenschappelijke ideeen. Het gaat om beeldend kunstenaars, muziekanten en theatermakers. Dat men binnen de groep zijn individuele ontwikkelingen en stromingen aanhield (hoewel veel van hen conceptualist waren was er ruimte voor andere stromingen) en toch in losse vorm bij elkaar kwamen om over kunst te spreken vind ik een interessant idee. Daarom wil ik hieronder een paar (beeldende) kunstenaars uit deze groep nemen om op die manier weer te geven waarin hun eigenheid en hun gemeenschappelijkheid schuilt.

Om dan te beginnen met Ilja Kabokov (1933-heden) is bijna vanzelfsprekend omdat hij diegene was die in het begin, maar later ook nog, zijn huis ter beschikking stelde voor de informele bijeenkomsten van de groep. “Around 1975, Kabakov began hosting conceptualist artists’ meetings at his Moscow apartment, and became the leader of the Sretensky Boulevard group (named for the Moscow street where many of the artists lived)” (The Legacy Project).

Kabokov begon zijn carrière als illustrator van kinderboeken. Samen met zijn vrouw vormt hij een kunstenaarsduo. De kunst die zij maken behoort naar eigen zeggen tot de conceptuele kunst.  Ze werken en leven nu al lange tijd in Long Island. In hun werk zie je de voormalige Sovjet Unie sterk terug, hoewel je op de site kunt lezen dat hu werk zich daar ook los van grote betekenis is: “While their work is deeply rooted in the Soviet social and cultural context in which the Kabakovs came of age, their work still attains a universal significance” (Site van Ilya en Emilia Kabakov). De Kabokovs combineren in hun werk vaak verschillende disciplines. Naast schilderijen maken ze stellages, decors en schetsen. Zo is een serie albums erg bekent, waarbij hij een middenweg zoekt tussen beeldende kunst en literatuur. Dit is een pagina uit het zesde album. De serie bestaat uit tien delen. Het kunstenaarspaar is nog steeds actief.

Een ander lid van de groep was Erik Bulatov (1933-1989). Hij werkt, na eveneens een korte carriere als kinderboekenillustrator, met veel kleur, op grote doeken. Vaak maakt hij gebruik van socialistisch realisme maar combineert deze Sovjetstijl met tekst en andere symbolen. Joe Scanlan zegt in een korte biografie over hem het volgende over het tekstgebruik:

Bulatov symbolizes the government through his use of language as a system of order and control[…]His emphasis on only the public and external aspects of life–the street, the land, the State television broadcast–reinforces the notion that one’s thoughts and feelings are (still) one’s own. the psychological and emotional are beyond the confines of words, language and law.

Een derde kunstenaar binnen deze Sretensky Boulevard-groep is Vladimir Yankilevsky (1938-heden). In zijn werk zie je veel terug van het Christendom. Zo werkt hij veel met drieluiken, en probeerd hij daar een nieuwe vorm aan te geven (Biografie van Yankilevski).
Zijn werk is vaak somber, hard en seksueel getint. In aanloop van een tentoonstelling in 2010 in London vat een een recensent samen:  “Yankilevsky’s surreal, often harsh, sexually-explicit drawings, oils, assemblages and mixed media works are not only relevant to the political repression of the late Stalinist period. Their highly-charged resonances, the feelings of disconnection and frustration in his Mutants and Megalopolis series relates to experiences of life in a secretive, Big Brother state in any society”.

Deze drie grote namen, die wat betreft discipline, leeftijd en woonplaats erg veel gemeen hebben, laten in hun kunst verschillende verhoudingen zien ten opzichte van het communisme, het geloof, en Amerika. We zouden als we veel meer kunstenaars bekeken beter kunnen funderen, maar hier kun je al zien dat dit een tijd in Rusland was waar ben binnen de kunstenaarswereld, en soms ook in de politiek, heel veel kanten op kon en veel kon experimenteren.

Bronnen

Scanlon, Joe. “Erik Bulatov”. The Renaissance Society. Chicago. Juli 2012. Web

Yankilevski, Vladimir. “Biografy by Yankilevski” Rogallery. New York. 2012. Web.

“Transport of Moscow” 7 Oktober 2012. Web.

“Ilya and Emilia Kabokov” 7 oktober 2012. Web.

Kabokov. “The Flying Komarov “10 Characters, Album 6: (32)

Yankilevsky , Vladimir. “Dri”. From the project “Mutants”, etching, 1978

Yankilevski. Detail from “Triptych No. 24” Sarcophagus, 2008

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s