Iconen van Novgorod

Kort voor het einde van de tiende eeuw werd er in het Kievse rijk, het christendom van Byzantium ingevoerd als de officiële religie van oud Rusland. Met deze nieuwe religie in Rusland werden ook de Iconen van Byzantium overgenomen.  De iconen werden gezien als een devotie aan het geloof en daarnaast ook als een kunstwerk. Zij waren weinig variërend door het prototype waar de Iconen aan moesten voldoen. Het woord Icoon is afgeleid van het Griekse woord eikon met de betekenis een ware kopie te zijn van het prototype . Hieruit blijkt dat deze iconen niet bedoelt waren om origineel te zijn.[1]

De iconen werden niet direct na de invoering van het christendom in Rusland geïntroduceerd. In het begin waren in de  Russische kerken nog geen afbeeldingen die aanbeden werden. De vroegste iconen die in Rusland werden gebruikt waren originele iconen uit Byzantium. Door de schoonheid van de iconen zouden de mensen verleid worden tot het christendom. [2]

Image

(our Lady of vladimir)

Veliki Novgorod was het tweede Russische rijk dat na het Kievse rijk werd gesticht. Deze stad kreeg een enorme welvaart door de handel die de stad bedreef. Toen Novgorod in 859 werd gesticht werd er net als in het Kievse rijk het christendom ingevoerd en daarbij ook de icoonschilderingen. De iconen werden in dit tweede rijk anders vormgegeven dan in het originele Byzantium. Er kwamen stijlveranderingen die te herkennen zijn aan het kleurgebruik, licht en compositie. [3]

Image

(the dormition of the Virgin)

De iconen van de Novgorod school zijn helder van kleur en hebben een meer rationele weergaven van de iconen. Een ander kenmerk is de horizontale compositie. De iconen van Novgorod zijn vaak met heldere en transparante verf aangebracht, hieruit blijkt het streven naar meer naturalisme, dit is typerend voor de Novgorod school. De Novgorod school gaat het kopiëren van de originele iconen minder belangrijk vinden, er komt ruimte voor een stijlverandering. De kleur rood was een favoriet in de schilderingen van de Novgorod school. [4]

Image

(our lady of refuge and succour)

De stijl van de iconen van Novgorod werd ook beïnvloed door het enorme koloniale terrein van de stad. Zo worden ook andere heiligen afgebeeld op de schilderingen, zoals de beschermheiligen van het land, bos, herders en handel. Deze beschermheiligen werden vaak afgebeeld als burgers. [5]

Image

De schilders in Novgorod gaven een eigen interpretatie aan het vaste thema in de schilderkunst. Te zien in de afbeelding hieronder neemt de kunstenaar wel het principe over van de grote open ogen van de Byzantijnse iconen maar gaat in het gezicht anders om met de lijnen en arcering. Hij interpreteert het originele icoon als een tekening. [6]

 Image         

(The redeemer with the moist beard)

Een andere onderscheiding van de Novgorod schilderkunst is dat zij de eigen geschiedenis van de stad schilderden, in het westen van Europa werd dit ook gedaan in de schilderkunst. [7]

Image

(the defence of Novgorod against the troops of Suzdal)

[1] Janson, 2011.

[2] Nandris, 1970.

[3] Onasch, 1977.

[4] Onasch, 1977.

[5] Onasch, 1977.

[6] Onasch, 1977.

[7] Nandris, 1970.

Bibliografie

Janson, H. W., Penelope J. E. Davies, and Sarah Touborg. Janson’s History of Art : The Western Tradition. Upper Saddle River, NJ etc.]: Prentice Hall, 2011.

Nandris, Grigore. Christian Humanism in the Neo-Byzantine Mural Painting of Eastern Europe. Wiesbaden: Harrassowitz, 1970.

Onasch, Konrad, and I. Grafe. Russian Icons. Oxford: Phaidon, 1977.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s