Kazimir Malevitsj

1910 was in Europa de tijd van de industrialisatie, Rusland bleef achter op deze trend. Het land verkeerde onder een tsaristische regime en de orthodoxe kerk. De mislukte pogingen van Rusland om een machtsblok te worden, zorgden ervoor dat het land bleef steken in de tijd van de middeleeuwen. Deze tijd werd gekenmerkt door folklore kunst en icoonschilderingen. Toch ontwikkelde Rusland zich in deze Europese moderne tijd en werd een centrum van avant-garde kunst.

Door kunstverzamelaars van hedendaagse kunst in Moskou, kwamen Russische schilders in aanraking met het kubisme en andere westerse vormen van abstracte kunst. De groep kunstenaars die deze abstracte kunst gingen vervaardigen waren geïnspireerd door de moderne tijd die gekenmerkt werd door machines en industrialisatie. Deze groep kunstenaars behoorde tot de kubisten en de futuristen.  Het kubisme was abstract en fragmentarisch, het futurisme was een abstracte weergave van energie en beweging. Een goed voorbeeld van deze kunst is van de kunstenares Lyubov Popova.[1]

 

Afbeelding

Lyubov Popova, The Travaler

In 1913 kwam er een nieuwe stroming op: Kubofuturisme, deze term werd bedacht door Kazimir Malevitsj (1878-1935). Malevitsj maakte naam voor zichzelf met het kostuumdesign voor het eerste futuristische opera van Rusland ‘victory over the sun’/ ‘Победа над Солнцем’.[2] In deze opera werd zaum gesproken, zaum was een taal ontwikkeld door progressieve Russische dichters. De taal bestond uit verzonnen woorden die het geluid weerspiegelde van een makkelijk patroon van primitieve talen. De kostuums zijn geometrisch van vorm, abstract en in groter kleurvlakken verdeeld, de invloed van het kubisme is goed zichtbaar. De pakken van zwarte –en witte vlakken laten een volgende stijlontwikkeling van Malevitsj zien: het suprematisme[3]

Afbeelding

Malevitsj, Costume design for Enemy

victory over the sun’/ ‘Победа над Солнцем’:  http://www.youtube.com/watch?v=4fkkHG1-OXY

In 1915 presenteerde Malevitsj zijn 39 abstracte geometrische schilderijen op een tentoonstelling in Sint Petersburg. De tentoonstelling had de naam 0, 10 (Zero-Ten): The Last Futurist Exhabition. Het bekendste werk van deze tentoonstelling is het Zwarte Vierkant dat in de hoek van de tentoonstellingsruimte hing. Malevitsj noemde zijn nieuwe stijl het Suprematisme; de suprematie van het gevoel. Het gevoel bij suprematistische kunst is volgens Malevitsj niet alleen een persoonlijke emotie maar ook een openbarende emotie. Het Zwarte Vierkant is een goed voorbeeld van Suprematistische kunst omdat het de niet-figuratieve vormgeving van deze stijl weergeeft. Het zwarte vierkant in het witte vlak geeft volgens Malevitsj een diepte en een leegte weer die de toeschouwer kan voelen. Het zwarte vierkant verwijst naar primitieve symbolen en kan voor de Rus verwijzen naar de Russische iconen die op dezelfde wijze in een ruimte werden opgehangen. Het vierkant kan ook devotie oproepen, net als de Russische iconen, door in te spelen op de gevoelswereld van de toeschouwer. Het witte vlak refereert volgens Malevitsj aan het gevoel van oneindigheid.  Uit deze filosofie blijkt dat Malevitsj opzoek gaat naar een utopische wereld, een verschijning wat in de 20ste kenmerkend is voor kunst.[4]

Afbeelding

Malevitsj, 0, 10 (Zero-Ten): The Last Futurist Exhibition

Afbeelding

Malevtisj, Zwarte Vierkant

In de jaren die volgden op het suprematisme werd het werk van Malevitsj steeds figuratiever. Deze verandering kwam waarschijnlijk door de veranderde kunstsmaak in Rusland rond 1930. Vanaf 1930 zal Malevitsj dan ook overgaan op portretschilderen. Kazimir Malevitsj was één van de grondleggers van de abstracte kunst, en is nog steeds een veel besproken kunstenaar van de kunstgeschiedenis.

 

[1] Kovtum, 2012.

[2] Somerville, 2011.

[3] Rzhevsky, 2012.

[4] Janson, 2011.

Bibliografie:

Janson, H. W., Penelope J. E. Davies, and Sarah Touborg. Janson’s History of Art : The Western Tradition. Upper Saddle River, NJ etc.]: Prentice Hall, 2011: P. 966-969.

Kovtun, E. F., Charlotte Douglas. Kazimir Malevich. College Art Association. Vol: 41. Nr: 3 (Autumn, 1981): p. 234- 241.

Rzhevsky, N. The Cambridge Companion to Modern Russian Culture. Cambridge : Cambridge University Press, 2012: p.222-225.

Somerville, K. Kazimir Malevich: The Evangelist of Abstraction. The Missouri Review Vol: 34. Nr: 2 (2011): 73-84.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s