Joden in Polen

Polen stond in de geschiedenis bekend als een tolerant land voor verschillende geloven. Tegenwoordig is dat toch wel een ander verhaal. Deze geloofstolerantie begon vanaf de oprichting van het Koninkrijk Polen in 1025 en duurde tot aan het begin jaren van de Pools-Litouws Gemenebest die ontstaan is in 1569. De Joden vonden een veilige schuilplaats in Polen dit in tegenstelling tot andere landen waar zij vervolgd en verbannen werden. Dat kwam door de Kruistochten die vanaf 1096 begonnen in West- Europa. In West-Europese landen zoals Frankrijk, Spanje, Portugal en Duitse gebieden werden rechten voor Joden ontzegd zoals grondbezit of uitvoeren van bepaalde beroepen. Daarom begonnen veel Joden richting Polen te vluchten omdat het bewind van Wladislaw I de Joden de vrijheid gaf om zich in Polen te vestigen. Maar deze goedheid van Wladislaw I was niet zonder interesse. Hij hoopte met de komst van Joden de economie van Polen te stimuleren. De vraag is dan waarom juist de Joden? Omdat zij vaak konden lezen en schrijven vanwege de Tora die zij lazen en omdat zij bekend stonden als goed handelaars.

De privileges en de levensstandaard van de Joodse in Polen waren het grootst tijdens het koningschap van Boleslaw de Vrome (1264) en onder het koningschap van koning Kazimierz III de Grote (1333-1370). Er wordt beweerd dat Kazimierz de Grote affiniteit had met de Joden omdat hij een Joodse vrouw had met wie hij twee zonen had. Zijn joodse vrouw heette in het Pools Esterka. Dankzij haar en haar relatie met Kazimierz hadden de Joden het in die tijd goed. Joden hadden eigen steden en hadden de rechten om te handelen in Polen in tegenstelling tot West-Europese landen. Zo komt de wijk Kazimierz in Krakau aan zijn naam door koning Kazimierz de Grote en zijn goedheid voor deze Joodse gemeenschap. Tot aan de Tweede Wereldoorlog woonden er in Krakau ongeveer 70.000 Joden, voornamelijk in de wijk Kazimierz.

Helaas zijn de goede tijden van de Joden in Polen veranderd vanaf de zeventiende eeuw. Nadat de Gemenebest tussen Polen en Litouwen werd verzwakt. Ook door de religieuze oorlogen nam de geloofstolerantie in Polen af. Ook in 1648 ontstaat er een opstand geleid door een Oekraïense Kozak Bogdan Chmielnitzki. Deze opstand was bedoeld om zich voornamelijk van Polen te bevrijden. Tijdens deze opstand werden niet alleen Polen hard aangepakt maar ook Joden. Duizenden Polen en Joden vonden de dood. Met deze opstand kwam Chmielnitzki in de geschiedenis te staan als een van de grootste antisemieten. Wat erg tegenstrijdig is, is dat Chmielnitzki in Oekraïne gezien wordt als een nationale held. Het jaar 1648 wordt door de Joodse historici gezien als de datum waarin de voorspoedige tijden van de Poolse Joden worden beëindigd.

 Bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Joden_in_Polen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boles%C5%82aw_III_van_Polen

http://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_%C5%BByd%C3%B3w_w_Polsce#966.E2.80.931385

http://www.antyk.org.pl/teksty/ozydach-01.htm

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/24003-religieuze-geschiedenis-joden-48-de-joden-in-polen.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s