De redenen waarom de meest bekende vampier ter wereld uit de regio Roemenië komt

Het antwoord op de vraag waarom het roman van Bram Stoker met de vampier Vlad de Spitser als hoofdpersonage de meest bekende roman werd is complex en behoort tot het domein van de literaire theorie en de bijbehorende theorieën. Daar is zijn plek, samen met alle andere grote romans uit de wereldliteratuur. Het antwoord op de vraag waarom hij voor zijn held de Roemeense Vampier koos, aan de andere kant, is zeker niet minder complex, en het is zeker uniek.

Het personage van grof Dracula Stoker heeft gebaseerd op de vorst van Walachije Vlad de Spitser uit de vijftiende eeuw. Vlad was de zoon van Vlad Dracula II, die een lid van de Orde van de Draak was, de organisatie opgericht om het christendom in Europa te beschermen tegen het Ottomaanse Rijk die de islam wilde uit te breiden. Het woord “Drac” betekent draak en het is waarschijnlijk dat zijn naam werd ontleend van de naam van de Orde van de Draak, maar omdat de mensen uit die tijd de draken niet kenden, dachten zij dat dat woord wordt afgeleid van het woord drac wat duivel betekent.
Het was genoeg om hem en zijn familie in verband te brengen met iets mysterieus en surrealistisch. Toen Vlad III een heerser werd, trad hij toe tot de Orde van de Draak en voortzette hij de strijd tegen de Turken.Vanwege dit kreeg hij de genegenheid van zijn onderdanen en voor velen bleef hij een held voor altijd. Maar, verhalen over zijn wreedheid begonnen zich uit te breiden en worden vastgelegd in de documenten uit die tijd. Zijn favoriete manier van afrekenen met zijn gevangenen, maar ook met diegenen die zijn wetten overtreden, was spietsen. Zij worden gespietst achtergelaten op de openbare plekken, nog in leven, maar in veel pijn om goed door de mensen bekeken te kunnen worden. Naast het spietsen, heeft hij ook de andere pijnlijke en langzame manieren gebruikt voor het doden van de gevangenen, in het bijzonder de Ottomanen. Vlad III stierf in 1476, waarschijnlijk in een hinderlaag op de weg naar een nieuw gevecht tegen de Ottomanen. De exacte locatie van zijn graf is nooit vastgesteld.

Het is niet moeilijk om te zien hoe de heerser die spietser werd genoemd en de naam deelt met de duivel, die bekend staat als iemand die de mensen graag wilde doden, zelfs als de verhalen overdreven zijn, kan het inspiratie zijn voor iemand voor wie de bloed voedsel is. Echter, Vlad III was niet de enige heerser in het verleden bekend om zijn brutaliteit en wreedheid. Daarom is het ook belangrijk dat Stoker nog een reden heeft gehad waarom hij voor Vlad koos als de basis van zijn verhaal, en dat is locatie. Als wij terug in het oude verleden gaan, komen wij tegen de God Zalmoksisa, aan wie menselijke slachtoffers worden opgebracht . Daarnaast, zijn er ook de verhalen over de bovennatuurlijke wezens en over de mensen die in dieren veranderen, vooral wolven. Roemenië is een land waar in de folklore van de vroegste tijden vampiers, geesten en weerwolven voorkomen. Er zijn ook veel mythen en legenden over het tragische lot van de mensen die terugkeren na de dood om hun voormalige huizen en vijanden te achtervolgen of gewoon om mensen van het onrecht herinneren dat ze werd toegebracht. Deze legenden worden meestal gevonden in de verhalen over de plaatsen die door de natuur ontstaan zijn, zoals de meren en de grotten, maar ook in de verhalen over de plekken die door mensen gebouwd zijn. Of het nu gaat om de monniken die zwaar leefden en jong sterven, of om de gebouwen in wiens muren mensen levend waren ingebouwd, worden de gruwelijke verhalen makkelijk gevonden en ze versterken het gevoel van bovennatuurlijke. Er is zelfs een legende over de natuurlijke brug. Deze verhaal gaat over een duivel die in een grot leefde en hoe de mensen de God hebben uitgeroepen om de duivel weg te jagen.De God heeft de grot afgebroken, doordat er alleen de ingang overbleef. De duivel heeft ontsnapt naar de andere kant, en zo is van een ingang die brug ontstaan. Zo is een van de meest beroemde legende zijn basis in het christendom gevonden en de relatie tussen religie en oude rituelen heeft bijgedragen aan één specifieke folklore.

De sterke aanwezigheid van bijgeloof en gewoontes heeft ook een rol gespeeld in het voorstellen van deze regio als iets mystiek en fantastisch. St Andrew is de heilige van Roemenië, en het feit dat hij ook de beschermer van de wolven is, bevestigt het verband met de mythen uit het verleden. De herdenking van deze feestdag was erg belangrijk, en sommige van de gewoontes bevestigen dat er een geloof bestond over de terugkeer van de doden naar de levenden. Naast de bescherming van het huis, de mensen en de dieren tegen de boze geesten,met het gebruik van wijwater en het laten van de broodkruimels in de tuin (als ze voedsel buiten vinden, zullen de boze geesten niet naar binnen komen) waren er ook de rituelen geweest op de graven van de doden in de verwachting dat deze tot spreken komen.

Naast dit alles, is dit een land dat toen genoeg ver weg was om als iets onbekend, vreemd, “anders” gekenmerkt wordt, maar dicht genoeg om het in verband te brengen met Londen; een land met schijnbaar eindeloze en donkere bossen en beslaande bergtoppen van de Karpaten, verschenen kastelen en de oude vestingen; een land dat niet onderzocht is geweest en waarvan de gebieden onbereikbaar waren en daarom mysterieus.

Het is bekend dat Stoker aan het onderzoeken was naar de folklore van de Europese volkeren en verhalen over de vampiers. Naast de naam Dracula en locatie Transsylvanië, zijn er ook de andere redenen waarom hij voor Roemenië en haar specificiteit heeft gekozen, bijvoorbeeld door de beschrijvingen van het landschap en het kasteel, evenals het feit dat de knoflook wordt gebruikt voor de bescherming en de verdediging tegen de doden die terug komen op de dag van Sint-Andreas en de knoflook wordt tegelijkertijd gebruikt als de bescherming tegen de vampiers.

Bronnen:

http://www.livescience.com/40843-real-dracula-vlad-the-impaler.html
http://www.donlinke.com/drakula/vlad.htm
http://bestofromania.eu/
http://www.wonderful-romania.com
http://www.beyonddracula.com/

Mawr E.B. (2008). Roumanian Fairy Tales and Legends. Londen, Engeland: Forgotten Books.

Florescu R., McNally R.T. (1994). In Search of Dracula: The History of Dracula and Vampires. New York, USA: Mariner Books.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s