Russen houden van chocolade

PoetinAfgelopen week heb ik een lezing bijgewoond genaamd ‘Rusland, wat schuilt er achter de façade?’ Gastspreker bij deze lezing was onder andere Marie-Therese ter Haar, historicus en Rusland-deskundige. Een belangrijk standpunt dat zij innam tijdens de discussie, is dat ‘wij’ in het Westen door de media een verkeerd beeld krijgen van Rusland. Aan de andere kant vertelde zij toen een anekdote waar ik over na moest denken. Zij vertelde namelijk dat zij ooit medicatie nodig had voor haar migraine en daarvoor naar de apotheek ging. Daar werd haar verteld dat het niet mogelijk was de
medicatie binnen aanzienlijke tijd te verkrijgen. Echter, toen zij de beste man wat extra centjes en goede chocolade gaf verkreeg ze binnen de kortste keren haar medicatie (1). 
Want ja, de Russen houden van chocolade.

De vraag die hierdoor bij mij op kwam is in hoeverre wij een verkeerde kijk op Rusland krijgen door het mediabeeld dat er geschetst wordt. Bovengenoemde anekdote sluit mijns inziens prima aan bij het stereotype beeld dat wij van Rusland hebben. Als wij de media moeten geloven, zijn de Russen altijd de grote boeman in het verhaal en wordt Rusland gezien als een web van criminaliteit en corruptie (2). De westerse verslaggeving van de actuele situatie in Rusland is wellicht niet altijd even objectief. Er wordt al snel partij gekozen en dit is vrijwel nooit in het voordeel van Rusland. Het lijkt een soort gewoonte te zijn geworden om alle negatieve aspecten extra breed uit te meten in de media. Je zou het bijna ‘Westerse Propoganda’ kunnen noemen. De Westerse media hebben de grootst mogelijke moeite om de neutrale waarheid naar buiten te brengen. Dit is deels te verklaren door de onbetrouwbare informatie die vanuit Rusland komt. Het feit dat de officiële instanties niet transparant zijn en het niet duidelijk of iemand de waarheid spreekt of onder druk is gezet draagt bij aan de onbetrouwbaarheid van de feiten die uit Rusland komen(3).
Daarbij speelt ook nog dat het voor de Westerse media makkelijk is om een smakelijk verhaal voor een breed publiek naar buiten te brengen. Want hoe je het ook went of keert, Rusland kent heel wat afwijkende ontwikkelingen in de ogen van de Westerse wereld. Het lijkt belangrijker geworden om een zo groot mogelijke groep mensen te bereiken, en derhalve smeuïge verhalen te vertellen, dan de objectieve waarheid over gebeurtenissen te verkondigen. Het media draagt er graag een steentje aan bij om het stereotype beeld over Rusland nog eens lekker aan te dikken(4).

Het beeld dat de Westerse media schetst, wordt sterk beïnvloed door de Angelsaksische persbureaus en publicaties. Hun beeld vormt het uitgangspunt voor een nieuwsverhaal. Daarbij speelt de politiek ook een belangrijke rol. De politiek heeft er namelijk grote baat bij als Poetin en Rusland slecht afgebeeld worden. Dat zorgt ervoor dat Rusland zwak (lees: positie en controle) oogt in de internationale samenleving(5).Dit zorgt ervoor dat de eigen machtspositie wellicht wordt veiliggesteld.

De vraag of het beeld dat wij krijgen van Rusland door de media verkeerd is, is een vraag die dermate subjectief is, dat ik denk dat niemand die duidelijk kan beantwoorden. Wel denk ik dat Ter Haar een goed punt heeft als zij zegt dat de verslaggeving omtrent Rusland vrij eenzijdig is (6). Aan de andere kant maken de anekdotes en verhalen, waaronder die van haar zelf, het moeilijk om verder te kijken dan het stereotype beeld dat wij hebben van Rusland. Het lijkt mij een vrijwel onmogelijke taak voor de media om een realistisch beeld te schetsen van Rusland. Een klein beter je beter ons best hiervoor doen, zou wellicht geen slecht idee zijn.

Bronnen:

1 Marie Therese ter Haar, ‘Rusland, wat schuiler er achter de facade?’, Room for Discussion, 30 oktober 2015
2 Willem-Gert Aldershoff, ‘Poetin is Rusland niet, online via http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/30639_putin_is_rusland_niet/, 04-02-2015
3 Thomas Rueb & Tom Vennink, ‘ Tijd voor 4 lessen over Rusland’, NRC, 11-03-2015
4 Karel Onwijn, ‘Standplaats Moskou’, 2006
5 Dyck, Volchkova, Zingales, ‘Corporate governance role of the media: evidence from Russia, 2006
6 Marie Therese ter Haar, ‘Zijn zij nou gek of zijn wij het?’, 2014, p. 130

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s