Nationalisme in Tsjechië door de bril van Miroslav Hroch

De Tsjechische historicus en politiek theoreticus Miroslav Hroch heeft in zijn werk een methode aangereikt om nationalisme en natievorming te kunnen bestuderen. De drie Fases van Natievorming die hij beschrijft zijn niet alleen van toepassing op Tsjechië maar op eigenlijk alle Europese staten. Bij de eerste fase zijn intellectuelen heel belangrijk; zij construeren de basis van een nationale identiteit door op zoek te gaan naar de nationale taal, cultuur, en geschiedenis. Paradoxaal genoeg was deze trend in heel Europa te zien; nationalisme was dus tamelijk internationaal. Deze trend was ontstaan door de Filosoof Herder die beschreef dat elke cultuur even waardevol was en ook in zijn eigen waarde beschreven moest worden. Dit vormde de inspiratie voor intellectuelen om op zoek te gaan naar de eigen taal en cultuur. deze fase wordt door Hroch gezien als fase A.

in fase B vindt de politisering van de beweging plaats; dit wil zeggen dat de nationale identiteit die geconstrueerd is door de wetenschappen, die puur als doel heeft om de geconstrueerde identiteit te verkopen aan de ‘nationale bevolking’. hierbij moet gedacht worden aan educatie in de ‘eigen’ taal. Bovendien werd er ook in de kunst en literatuur steeds meer aandacht besteed aan de volkstaal en cultuur. Als de bevolking de in fase A geconstrueerde identiteit eigen heeft gemaakt is het tijd voor de laatste fase.

In fase C ontstaat er een volwassen sociale beweging die in alle gebieden van de samenleving gaat opereren. Er ontstaat een brede bewegingen met een goede administratie waarbij zowel liberalen, conservatieven  het vormen van een staat met de groep waar de nationale identiteit mee wordt gedeeld.

Ook in Tsjechië vond de ontdekking naar een ‘eigen’ nationale identiteit plaats. In de 19e eeuw kwamen steeds meer uitingen van nationale cultuur die passen in een bredere Europese traditie. Op muzikaal gebied is de componist Antonín Leopold Dvořák. In de werken van Dvořák zitten niet alleen Tsjechische volksmotieven verwerkt maar ook Slavische motieven. Dit laat zien dat het panslavisme ook in Tsjechië invloed had. Dvořák heeft behalve een Tsjechische suite; ook verschillende Slavische dansen gecomponeerd. Dit alles is voorgegaan door een grote interesse voor de Tsjechische taal, geschiedenis (Palacký). componisten als Dvořák en Smetana konden putten uit de identiteit die was geconstrueerd door verschillende intellectuelen.

Het is goed om bewustwording te creëren dat nationale identiteit een construct is die ook op vervalsingen gebaseerd kan zijn. in het geval van Tsjechië blijkt dat in de zoektocht naar oude Tsjechische teksten de nodige manuscripten zijn vervalst. toch zijn deze teksten ook nu nog zeer interessant om te onderzoeken, omdat ze toch hun invloed hebben gehad op het ontwikkelen van een Tsjechische identiteit.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s