Recensie ‘Hou de trein in het oog’

‘Hou de trein in het oog’ is een absolute filmklassieker uit het jaar 1966. Niet voor niets won de film in dat jaar de Oscar voor beste buitenlandse film. De vraag rijst echter of het verfilmde boek geschikt is voor de kijker/lezer van tegenwoordig. Zijn er nog steeds levenslessen te trekken uit het verouderde materiaal?

Het verhaal gaat over Milos Hrma, die in de voetsporen van zijn vader treed en gaat werken op een klein station in Tsjechië. Tijdens het werk ontdekt hij de liefde en heeft hij een seksuele relatie met een jonge vrouw. Het leven bij het station is saai, maar de Duitse bezetter en de vrouwen brengen hier verandering in. De jonge spoorweg beambte heeft zijn eerste seksuele ervaring met en vrouw en probeert hierna zelfmoord te plegen. Hij heeft last van ‘voortijdige ejaculatie’. Volgens de dokter moet hij ervaring opdoen door seks te hebben met oudere vrouwen. Nadat Milos zich bewijst als man door te vrijen met een oudere vrouw, pleegt hij een aanslag op een Duitse trein waarbij hij om het leven komt.

zwaarbewaakt-003

Milos en zijn vriendin

De film uit 1966 kent een simpele verhaallijn die voor iedere leek te volgen moet zijn. De boodschap die regisseur Jiri Menzel wil overbrengen is helder. Het Tsjechische volk doet weinig aan de Duitse bezetting, terwijl het land volledig wordt verwoest door de oorlog. Het kleine station en de luie ambtenaren personaliseren dit beeld. Of de boodschap duidelijk wordt overgebracht aan de kijker is een tweede vraag. De film is traag en er gebeurt weinig spectaculairs. Wanneer de film ten einde loopt, wordt het steeds duidelijker wat nu precies het probleem van Milos is.

‘Hou de trein in het oog’ is duidelijk een film uit de vorige eeuw. Het zwart wit beeld geeft een nostalgisch gevoel. De moderne kijker, die gewend is aan de drama’s en komedies van de tegenwoordige tijd, zal niet veel plezier beleven aan het kijken van deze film. Al zit het verhaal goed in elkaar, de kijker zal zich niet met Milos of andere personen uit de film kunnen associëren. De samenleving waarin hoofdpersoon zich bevindt, is niet te vergelijken met de samenleving van vandaag de dag.

Al met al is en blijft de film een terechte Oscar winnaar. Het camera gebruik past bij het verhaal, omdat het langzaam is en alle situaties zo overzichtelijk mogelijk wil weergeven. Het verloop van de film is traag, maar dit past goed bij de verhaallijn en de saaie en luie sfeer die het station moet opwekken. De film kent een goede opbouw en er gebeurt, vooral naar het einde toe, genoeg om de kijker te boeien. ‘Hou de trein in het oog’ is een aanrader voor de moderne kijker die zich kan inleven in de historische context van zowel de film als de tijd waarin het boek verfilmd is.

Hou de trein in het oog

Regisseur: Jiri Menzel

Land: Tsjechië