Facebook verliest in Rusland van VKontakte

Het is iets meer dan vijf jaar geleden dat Facebook in Nederland voor het eerst meer bezoekers trok dan Hyves op het Nederlandse internet. In veel landen waar de Amerikaanse social-mediagiganten  niet zijn verboden hebben ze ondertussen ook de markt overgenomen. Echter, in Rusland heeft Facebook minder bezoekers dan het Russische VKontakte.  Hoe is deze marktpositie tot stand gekomen? Welke kwaliteiten heeft VKontakte ten opzichte van Facebook waardoor ze marktleider zijn?

In 2009 waren Russische social-mediagebruikers het meest actief binnen social media. Destijds had VKontakte meer dan 14 miljoen gebruikers en Facebook had voor het eerst meer dan een half miljoen bezoekers. Mike Read, onderzoeker bij Comscore, verklaart deze hoge activiteit met de geografische grootte van Rusland: “In a country as geographically large as Russia, social media represents a way of connecting people form one corner of the country to the other.” De hoge activiteit van de bezoekers is ook goed om adverteerders te trekken.

Slechts een jaar later heeft VKontakte bijna dubbel zoveel gebruikers en Facebook heeft een groei van 400 procent en heeft meer dan 2 miljoen gebruikers. Deze cijfers geven aan dat de Russische markt groot was en dat beide partijen vanaf 2009 proberen uit te groeien tot marktleider. In 2015 had Facebook ongeveer 20 miljoen gebruikers en VKontakte 50 miljoen. VKontakte is de duidelijke winnaar van de groeirace volgens Andrey Malahov: “We see that, yes, Facebook came, it took some market share […], and we see that growth is a new audience out there, Vkontakte are growing faster than Facebook”

download

Katsiaryna Baran en Wolfgang Stock onderzochten hoe het kan dat VKontakte nog steeds zo populair is. Zij gebruikten het zogenoemde Information Service Evaluation model om te kijken naar de krachten van beiden netwerksites. Er werd 54 social-mediagebruikers, die zowel Facebook als VKontakte gebruiken, een vragenlijst met 50 vragen over eigenschappen van beide sites. Voorbeelden van vragen waren bijvoorbeeld “is de site duidelijk en makkelijk te gebruiken” en “heeft FB/VKontakte een grote invloed op je leven”.

Bij alle indicatoren scoorde VKontakte twee keer zo hoog als Facebook, en alle waarde hadden ook een hoge statistische relevantie. Dit betekent dat de Russische gebruikers VKontakte makkelijker vonden om te gebruiken, ze vertrouwden de site meer en ze hadden meer plezier op de site. Daarnaast concluderen zij op basis van onderzoek nar de sites specifiek ook dat VKontakte daar beter scoort. Zo is de site sneller, heeft het minder reclames en het delen van muziek en video is makkelijker. Ten slotte sluit VKontakte door Russische humor en zijn de Russen ook trots op hun eigen netwerk.

Marina Vasilyeva bestudeerde het gedrag van Russische jongeren op social media. Zij geeft nog een verklaring voor het hoge gebruik van VKontakte, namelijk dat sociale leven daar veelal afspeelt. Gebruikers komen op VKontakte doordat vrienden het aanraden en hebben daar zowel passief als actief contact met hen. Dat neemt een groot deel van het leven buiten over. Doordat veel meer Russen op VKontakte zitten is dat sociale leven vooral daar gecentreerd.

Binnen Nederland was Hyves in vergelijking met Facebook te kneuterig om te blijven bestaan. VKontakte daarentegen kan echter op gebruiksgemak, vertrouwen en plezier wel Facebook voorblijven. Weggaan bij VKontakte is daardoor niet nodig en zelfs onwenselijk aangezien er veel meer Russen bij VKontakte zijn. Zo komt Facebook, naast de slechtere gebruikersbeoordelingen, ook in een cirkel waar ze niet snel uit gaan komen: Bezoekers komen niet naar Facebook omdat er minder gebruikers zijn dan bij Facebook.


Baran, K. S., & Stock, W. G. (2015, July). Acceptance and quality perceptions of social network services in cultural context: Vkontakte as a case study. In Proceedings of the 9th International Multi-Conference on Society, Cybernetics and Informatics (IMSCI 2015) (pp. 12-15).

Comscore. Releases Overview of European internet usage in September 2011 (2011).

Comscore. Russia has world’s most engaged social networking audience (2009).

Oshkalo, A. (2015) All Facebook’s and Odnoklassniki’s users in Russia also use VK. Bekeken op 13 november op: http://www.russiansearchtips.com/2015/03/all-facebooks-and-odnoklassnikis-users-in-russia-also-use-vk/#more-3297

Vasilyeva, M. (2012). The Use and Perception of Social Network Sites by Young Adults in Russia.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s